Princess Isatu Hassan Bangura - Wild Woman: Part I – The Bone Collector

12 December 2025 - Batterijstraat 48 (grote kelder)

13 December 2025 - Batterijstraat 48 (grote kelder)


(nl)

Prinses Isatu Hassan Bangura (geb. 1996) is een multidisciplinaire performancekunstenaar van Sierra Leoonse afkomst, woonachtig in Europa. Haar werk beweegt zich moeiteloos tussen ritueel, theater, muziek en visuele vertelling. Vanuit de Vodun-kosmologie, West-Afrikaanse spirituele tradities en het archetype van de Wilde Vrouw creëert ze performatieve werelden waarin voorouderlijke herinneringen samensmelten met hedendaagse ervaringen.

Met beweging, taal en geluid wekt ze fictieve personages tot leven die fragmenten van geschiedenis en collectief geheugen met zich meedragen. Ze omschrijft haar praktijk als “soul-voice storytelling” — een vorm waarin kunst een ritueel wordt en ritueel een daad van verzet. Vergeten stemmen, tot zwijgen gebrachte vrouwen en verloren botten worden in haar werk herboren door trance en belichaamde ceremonie.

Wild Woman: Part I – The Bone Collector is geïnspireerd op de La Loba-mythe uit Women Who Run with the Wolves van Clarissa Pinkola Estés. De performance is een rituele herovering van het ‘wilde zelf’, diep geworteld in Vodun-tradities en doordrenkt met Afro-futuristische expressie. Het stuk speelt zich af in een dystopische rap-/metal-/afropunkwereld en verweeft trance, live geluid, visuele elementen en fysieke vertelling. Het vormt een collectieve daad van regeneratie: verloren botten verzamelen en ze opnieuw tot leven zingen.


(en)

Princess Isatu Hassan Bangura (b. 1996) is a multidisciplinary performance artist of Sierra Leonean descent, currently based in Europe. Her work moves effortlessly between ritual, theatre, music, and visual narrative. Drawing on Vodun cosmology, West African spiritual traditions, and the archetype of the Wild Woman, she creates performative worlds where ancestral memories merge with contemporary experiences.

Using movement, language, and sound, she brings fictional characters to life, carrying within them fragments of history and collective memory. She describes her practice as “soul-voice storytelling”—a form in which art becomes ritual and ritual an act of resistance. Forgotten voices, silenced women, and lost bones are reborn in her work through trance and embodied ceremony.

Wild Woman: Part I – The Bone Collector is inspired by the La Loba myth from Clarissa Pinkola Estés's Women Who Run with the Wolves. The performance is a ritual reclamation of the "wild self," deeply rooted in Vodun traditions and imbued with Afrofuturist expression. Set in a dystopian rap/metal/Afropunk world, the piece weaves trance, live sound, visual elements, and physical storytelling. It constitutes a collective act of regeneration: collecting lost bones and singing them back to life.