Roleda/yunus Bilir - No borders on the water

12 December 2025 - Batterijstraat 48 (grote zolder)

13 December 2025 - Batterijstraat 48 (grote zolder)


(nl)

Roleda/Yunus Bilir (1998, Koerdistan) is componist en performer, en volgt momenteel de opleiding muziektheater aan de ArtEZ Hogeschool. In zijn werk verweeft hij culturele en hedendaagse muziek met verschillende artistieke disciplines, op zoek naar een universele muzikale taal.

Geïnspireerd door mythische en kosmologische verhalen schrijft hij: “De goden componeerden een lied dat zeven dagen duurde; de donder speelde de ritmes en de golven droegen de melodieën. Ziusudra reisde met zijn vierkante schip en zijn gezelschap naar het licht van de zon. Degenen die achterbleven, verzonken in een eeuwige slaap in de diepten van de wateren.”

Roleda onderzoekt hoe de kosmische echo’s van het vroege universum – de oerklanken die ons nog steeds bereiken – hoorbaar kunnen worden gemaakt. Tegelijkertijd probeert hij de mythische herinnering aan de Zondvloed te vertalen naar geluid. Via muzikale en fysieke experimenten verkent hij verhalen van gedeeld sociaal geheugen en nodigt hij het publiek uit om samen papieren bootjes te vouwen. Zo ontstaat een zintuiglijke ruimte waarin het hedendaagse collectieve bewustzijn in aanraking komt met historische en mythologische lagen van bestaan.


(en)

Roleda/Yunus Bilir (born 1998, Kurdistan) is a composer and performer, currently studying music theater at ArtEZ University of the Arts. In his work, he interweaves cultural and contemporary music with various artistic disciplines, searching for a universal musical language.

Inspired by mythical and cosmological stories, he writes: “The gods composed a song that lasted seven days; thunder played the rhythms, and the waves carried the melodies. Ziusudra traveled with his square ship and his companions toward the light of the sun. Those who remained were lost in eternal sleep in the depths of the waters.”

Roleda investigates how the cosmic echoes of the early universe—the primordial sounds that still reach us—can be made audible. At the same time, he attempts to translate the mythical memory of the Great Flood into sound. Through musical and physical experiments, he explores stories of shared social memory and invites the audience to fold paper boats together. This creates a sensory space in which the contemporary collective consciousness comes into contact with historical and mythological layers of existence.